عمق آب دریاچه بزنگان سرخس۲۰ سانتی مترافزایش یافت.

افزایش ۲۰ سانتی متری عمق آب دریاچه بزنگان سرخس

به گزارش قدس خراسان، رئیس اداره محیط زیست سرخس گفت: ایجاد دیوار ساحلی که ساخت آن با هدف هدایت سیلاب‌ها و روان آب‌ها در سال‌های گذشته ساخته شده، توانست در بارش‌های امسال، روان آب‌های حوضه آبخیز تالاب را به داخل دریاچه بزنگان هدایت کند.

محمد ملتجی با بیان اینکه این اثر طبیعی در فاصله یک کیلومتری روستای بزنگان و۷۰ کیلومتری شهرسرخس قرار داردافزود:با بررسی انجام شده مقیاس‌های عمق سنجی، آب دریاچه امسال حدود ۲۰ سانتی‌متر افزایش یافته، با توجه به اینکه دریاچه به دلیل خشکسالی‌ها پی در پی وشدید ابتدای تابستان سال ١۴٠٢ خشک شده بود، اما به لطف خدا و اجرای موفق پروژه احیاء تالاب به چرخه حیات دوباره بازگشت.

او گفت: عمده مشکل این دریاچه به لحاظ تغییرات اقلیمی وقرارگیری در منطقه‌ای گرم و خشک، وکم آب، باعث شده کوچکترین تغییرات در حوزه و حریم اکولوژیک دریاچه تأثیرات زیادی را بر روی حیات و موجودیت آن بگذارد، از این رو به واسطه خشکسالی‌های چندین سال اخیر سطح ایستابی به شدت افت کرده و حیات تالاب را به مخاطره انداخته است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس گفت: خوشبختانه با بارش‌های اخیر و جاری شدن جریان‌های سطحی، دریاچه جان تازه‌ای گرفته که این موضوع موجب خوشحالی اهالی منطقه، گردشگران و تأثیرات مثبت بر تنوع زیستی شده است.

ملتجی افزود: از دیگر اقدامات مدیریتی در اطراف اثر طبیعی ملی دریاچه بزنگان می‌توان به نصب مقیاس‌های عمق سنجی، پیگیری رفع تصرفات اطراف دریاچه، پیگیری حقوقی و قضایی آزادسازی چشمه‌های اطراف دریاچه، توانمندسازی جوامع محلی در قالب کارگاه‌های آموزشی CEPA، بازسازی و بهینه‌سازی کانال‌های انتقال آب به دریاچه و بررسی و تحقیق بر روی نیاز آبی دریاچه و مطالعات مدیریت آن اشاره کرد.
رئیس اداره محیط زیست سرخس با بیان اینکه بزنگان به عنوان تنها دریاچه طبیعی خراسان رضوی واز نقاط گردشگران استان وحتی کشور است هم گفت:این دریاچه از سال ۱۳۸۵ به عنوان اثر طبیعی ملی در فهرست مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط‌زیست ثبت، که با گستره منطقه‌ای که دریاچه بزنگان با نام محلی «کل‌بی‌بی» در آن قرار دارد به طور تقریبی ۴۰۰ هکتار که مساحت دریاچه را ۴۲.۳ هکتار و ارتفاع متوسط آن را ۸۵۰ متر از سطح دریا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.